Isnin, 11 April 2011

* Bukit Kempis *

Bismillahirrahmabirrahim...

Dialog teman dengan Ahmad pg tadi betul betul memberi satu tamparan hebat buat diri teman..akhirnya anak sulung teman telah menyedarkan teman bahawa 'Mama Ahmad sedang membunuh diri..'

Mama: Ahmad,nanti kita pergi johor kita pergi Bukit Indah ya dgn Baba!
Ahmad: Bukit Indah tu cantik ke mama?kalau kita masuk dalam tu kita pun jadi indah ke?
Mama: ofkos la Ahmad..kalau kita pergi situ,kita rasa cantik n indah aja..(Smbil peluk2 dia)
Dan tak semena mena..
Ahmad: kita pergi BUKIT KEMPIS la mama..nanti perut mama boleh kempis!!

Ha!! Dapat kau sebijik..

Teman rasa hari ini dpt satu semangat baru dan perasaan baru..suami mmg tak bising,cuma dia selalu cakap 'Janji awak sihat dan senang hati'.. Oh suamiku..isterimu ini sedang ingin membunuh diri dengan hidup dikelilingi makanan!! Demi taknak teman kecil hati,dia diam aja..

Hakikatnya..berat suami campo berat ahmad campo 1/2 berat muhammad = berat Mama!!seorang!

Ini bukan masalah tapi musibah! Need to do something..membapak tunggalkan suami adalah perkara terakhir yg teman pernah pikir!!

Hidup sebagai seorg yg gemuk adalah sangat Hodoh! Dan Bodoh kerana akala teman telah tewas di tgn nafsu makan dan sikap tak ambil peduli.. Oh Allah,Please forgive me..

Teman inngin berubah..insyallah teman berharap semoga teman berjaya berubah! Menyusukan anak bukan halangan utk merubah cara hidup yg tak sihat..10 perkara paling buruk yg buat gemuk:
1. Saya cinta Nasi!! Nasi sedap!
2. Saya suka mkn bergoreng!!mesti nak adakan baru selera mkn
3. Saya suka kulit,lemak ayam..yummy!! But not healthy
4. Saya mmg aktif tapi tak suka bersenam..damn!
5. Saya dah mula suka minum yg manis! Petanda awal la ni..
6. Saya sukanya kuih2 atau ngunyah2..mkn 2 keping roti slps mkn nasi adlh kunyah2..?feel sad!
7. Tak tahan godaan terutamanya kalau balik kg PD..semua nmpk enak..dan nenek2 sedara akan paksa saya mkn berkali2..saya apatah lagi..
8. Mkn tak ikut waktu..selalu nak tunggu makcik pukul 4..bila terlalu lapar,akn mkn dgn sgt byk dgn alasan ganti siang n nnti mlm tak mkn dah!! ALASAN!
9. Saya selalu beralasan! (Paling teruk)
10. Bertangguh utk berubah!!merelakan diri menjadi Tong Sampah dengan menghabiskan semua sisa makanan di rumah!!..

Allahu Akbar..semoga kesedaran kali ini benar benar membantai segala kealpaan masa lalu..saya mahu berubah..dan ingin menjadikannya sebagai realiti ibadah!!

All we did should be lillahi taala..
Terima kasih Allah atas nikmat ini..kuatkanla semangta ku Allah!! Amen

Thing's to do tomorow..weight scale..sila pergi beli!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan