Ahad, 15 Mei 2011

chicken pox..



Bismillahirrahmanirrahim..

setelah menyambut hari lahir yang ke 4 tahun. Ahmad Widad kena chicken pox. terima kasih cikgu kerana berjaya mengesan. masa mandi pagi selasa tu, saya ada nampak biji di celah ketiaknya. dan petang isnin tu saya ada tanya dekat dia kenapa tangan dia ada biji air.. ahmad cuma jawab, lupa cuci tangan!..

saya dah susah hati.. takut terkena jangkitan kaki tangan mulut tu la.. balik rumah saya terus google ttg peyakit kaki kuku tangan mulut tu.. saya susah hati kalau Ahmad terjangkit.almaklumla dia kan dah bersekolah dan bercampur ramai kawan2.. takutnya leka main sampai tak jaga kebersihan.. tapi tak ade pula yg boleh mengaitkannya... pening!

selasa pagi cikgu dia dah call minta ambil Ahmad bawa balik.. "mama widad, anak puan kena chicken pox.kami dah asingkan dia di bilik lain.. tapi kalau boleh tolong jemput dia balik ya.. takut berjangkit"
saya tengah sarapan terus putus selera, ambil kunci kereta terus memandu ke sekolah ahmad. menempuh 20 bumper ye kawan2.. hehe

sampai di sekolah, cikgu cakap.. "ahmad widad kena chicken pox pun mulut dia masih pot pet pot pet.. " haha.. sejak tu kami di rumah panggil dia Ahmad Pot Pet pot Pet..

Alhamdulillah.. walaupun dia terkena chicken pox tapi dia masih jadi anak yg baik. tak banyak ragam.. kadang2 tengok dia tak macam org sakit. dok berlari sana sini.. baba dia balik petang tu juga dari johor. tak tahan dengar anak dia cakap "mama, saya sakit ni.. Baba tak balik jaga saya kat sini ke..?'.. Baba sampai aja ke rumah.. battery dia macam baru lepas kena cas.. walhal saya tinggalkan dia dlm keadaan melepek kat katil nenek dia.. anak rindu baba rupanya. saya ambil keputusan tak bawa ke klinik, merawat dengan cara tradisional. cari daum bamboo utk mandi dan sapukan ubat AJAIB.. hehe. lain nya saya layankan aja kalau dia minta gosok.. sambil tu kami baca buku dia..

menjaga anak yang sakit memerlukan kesabaran yang sangat tinggi.. kadang2 meragam dia membuat kan saya mcm nak lepuk aja.. mentang2 dia sakit dan ada kuasa imuniti untuk kena hukum ketika sakit..sabar je la..

tetiba saya teringat nasib anak anak yang tak punya ibu bapa dan penjaga lagi.. atau yg duduk dengan mak tiri yg horror.. alangkah sedihnya hati mereka.. saya syukuri kini Ya Allah atas nikmat yg Engkau telah berikan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan